• eISSN 2353-8414
  • Tel.: +48 22 846 00 11 wew. 249
  • E-mail: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl
Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych - Kwartalnik Naukowy Instytutu Lotnictwa
  • Start
  • Cel i tematyka
  • Spis numerów
    • Spis numerów
    • Spis autorów
  • Informacje dla autorów i recenzentów
    • Zgłoś tekst do publikacji
    • Numer Specjalny: Call for Papers
    • Zasady publikacji dla autorów
    • Zasady recenzowania
    • Oryginalność artykułów
    • Ochrona danych osobowych
    • Pliki do pobrania
  • Redakcja
  • Zasady etyczne
  • Kontakt
  • ">English

Geoinformacja formą promocji badań naukowych

dr Tomasz Nałęcz


Abstrakt:

Artykuł ma na celu przedstawienie podstawowych zasad działania infrastruktury informacji przestrzenej, jak również pokazanie w jaki sposób można wykorzystać dostępne narzędzia do wyszukiwania, analizy i wymiany wyników badań naukowych. Rozwój technologiczny umożliwia wielopoziomową integrację informacji przestrzennej zarówno w skali lokalnej, regionalnej czy globalnej. Forma prezentacji danych na mapach stanowi znacznie bardziej czytelne narzędzie niż miałoby to miejsce w postaci najbardziej rozbudowanych opisów. Promocja badań naukowych poprzez udostępnianie wyników z wykorzystaniem usług sieciowych stanowi szanse dla zespołów badawczych, a jednocześnie przynosi wymierne korzyści dla rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego. Ze względu na interdyscyplinarne podejście, łączenie geoinformacji z różnych dziedzin (źródeł) daje możliwość rozpoznawania i analizy zagadnień, które nie byłyby dostrzegane w rozważaniach zawężonych tylko do bardzo specjalistycznej problematyki. Celem badań naukowych od zarania dziejów było wspomaganie ludzkiej kreatywności, wyznaczanie nowych horyzontów, ale także dostarczanie utylitarnych rozwiązań, które można wykorzystać w praktyce. Stwierdzenia te pozostają wciąż aktualne także w dobie świata cyfrowego. Otwartym pozostaje pytanie czy łatwiej było promować i wdrażać wyniki badań naukowych w „zamierzchłych” czasach, kiedy jedyną formą przekazu były książki, czy też obecnie w dobie informacji dostępnej praktycznie na wyciągnięcie ręki, kiedy można dowiedzieć się o wszystkim co wydarzyło się nawet tysiące kilometrów od miejsca, w którym się w danej chwili znajdujemy? Dziś użytkowników codziennie bombardują setki lub tysiące gigabajtów informacji i trudność polega na wyselekcjonowaniu tych właściwych, użytecznych i jednocześnie rzetelnych.

    Tagi:
  • analiza wyników badań naukowych
  • geoinformacja
  • infrastruktura informacji przestrzenej
  • promocja badań naukowych
  • społeczeństwo informacyjne
  • usługi sieciowe
  • wymiana wyników badań naukowych

Artykuł opublikowany w Pracach Instytutu Lotnictwa nr 225/2012


Geoinformacja formą promocji badań naukowych

Podziel się artykułem:

dr Tomasz Nałęcz – jest pracownikiem Państwowego Instytutu Geologicznego. Od 20 lat zajmuje się problematyką geoinformacji, szczególnie w zakresie zarządzania danymi przyrodniczymi. Specjalizuje się w przetwarzaniu danych przestrzennych i budowie systemów informatycznych związanych z hydrogeologią i ochroną środowiska. Oprócz zagadnień kierunkowych interesuje się także zarządzaniem projektami oraz wdrażaniem tych rozwiązań w instytucjach naukowych. Ukończył studia podyplomowe z zarządzania projektami w Szkole Głównej Handlowej (2006) oraz Akademii im. L. Koźmińskiego (2012). Posiada certyfikaty PRINCE2 i IPMA. Autor wielu artykułów i referatów z zakresu systemów informacji przestrzennej oraz hydrogeologii i ochrony środowiska. Zainteresowania badawcze autora skupiają się wokół wykorzystania geoinformacji do wspomagania zarządzania i procesów decyzyjnych w hydrogeologii i ochronie środowiska. Uczestniczył w projektach międzynarodowych (NATO, UNIDO, EU). Aktywnie uczestniczy w pracach zespołu roboczego opracowującego specyfikacje danych dla geologii i zasobów mineralnych w ramach dyrektywy INSPIRE. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Informacji Przestrzennej.


Tagi: analiza wyników badań naukowych, geoinformacja, infrastruktura informacji przestrzenej, promocja badań naukowych, społeczeństwo informacyjne, usługi sieciowe, wymiana wyników badań naukowych
Poprzedni
Następny

O nas

Prezentujemy badania i praktyki wspierające komercjalizację wiedzy, transfer technologii i rozwój przedsiębiorczości technologicznej.

Skontaktuj się z nami:

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Wydawnictwa Naukowe
al. Krakowska 110/114
02-256 Warszawa, Polska

Skontaktuj się z nami:
minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl 

ZOBACZ NA MAPIE

Kontakt bezpośredni

Kamila Kaczyńska
Kierownik Działu Wydawnictw i Biblioteki
+48 22 846 00 11 wew. 249

Wykonanie: Create24.

  • Polityka prywatności
  • Zastrzeżenia prawne
  • Warunki korzystania
 Share This
 Facebook

Share on Mastodon