Zastosowanie modelowania równań strukturalnych do analizy wpływu świadomości ekologicznej na gotowość do płacenia za zieloną energię i produkty ekologiczne – przykład polski

Szymon Michalak1*, Paweł Bartkowiak2, Magda Stachowiak-Krzyżan3
123Poznań University of Economics and Business, Al. Niepodległości 10, 61-875 Poznań, Poland
1*E-mail: szymon.michalak@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0003-2874-7694
2E-mail: pawel.bartkowiak@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0001-9330-756X
3E-mail: magda.stachowiak-krzyzan@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0002-4093-2238

DOI: 10.2478/minib-2024-0013

MINIB, 2024, Vol. 52, Issue 2
DOI: 10.2478/minib-2024-0013
Str. 1-24
Opublikowano 12 września 2024


Abstrakt:

Troska o zrównoważony rozwój środowiska naturalnego jest obszarem rosnącego zainteresowania na całym świecie. Problemy środowiskowe mogą mieć różny wpływ na jednostki i społeczeństwo. Zachowania proekologiczne nie odnoszą się tylko do praktyk konsumenckich i motywacji do przyjęcia bardziej zrównoważonego stylu życia, ale mogą również obejmować konkretne decyzje zakupowe. Celem głównym artykułu jest określenie postaw Polaków wobec zachowań proekologicznych, w szczególności: troski o środowisko (KE), promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB), przekonania, że Polska powinna zrezygnować z węgla (MAFC) oraz gotowości do ponoszenia dodatkowych kosztów (WTP). W artykule omówiono wyniki badania przeprowadzonego w 2023 roku na próbie 554 polskich respondentów. W doborze próby badawczej zastosowano metodę nielosowego doboru. W procesie analizy wyników wykorzystano konfirmacyjną analizę czynnikową (CFA) oraz modelowanie równań strukturalnych (SEM). Wyniki wskazują, że na promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB) wpływała troska o środowisko (EC). Ustalono, że na przekonanie, że Polska powinna zrezygnować z węgla (MAFC) wpływa troska o środowisko (EC) i promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB). Dodatkowo na gotowość do ponoszenia dodatkowych kosztów (WTP) wpływało promowanie w swoim otoczeniu proekologicznych zachowań (PPB) oraz przekonanie, że Polska powinna zrezygnować z węgla (MAFC). Wyniki badania wskazują, że EC nie wpływa znacząco na WTP. Do weryfikacji hipotez wykorzystano model równań strukturalnych, którego rzetelność potwierdzono wskaźnikami dopasowania – m.in.: CMIN/df = 2.542 (<3.0), RMSEA = 0.053 (<0.08) i CFI = 0.985 (>0.90).

Czynniki warunkujące zakup produktów spożywczych przez młodych polskich konsumentów

Irena Ozimek1*, Julita Szlachciuk2, Olena Kulykovets3, Anna Dąbrowska4
13 Management Institute, Warsaw University of Life Sciences (WULS-SGGW), Nowoursynowska 166, 02-776 Warsaw, Poland
2 Department of Food Market and Consumer Research, Institute of Human Nutrition Sciences, Warsaw University of Life Sciences (WULS-SGGW), Nowoursynowska 166, 02-776 Warsaw, Poland
4 Department of Consumer Behaviour Research, Institute of Management, Collegium of Management and Finance, Warsaw School of Economics, al. Niepodległości 162, 02-554 Warsaw, Poland
1*E-mail: irena_ozimek@sggw.edu.pl
ORCID: 0000-0003-3430-8276
2E-mail: julita_szlachciuk@sggw.edu.pl
ORCID: 0000-0002-9742-2044
3E-mail: olena_kulykovets@sggw.edu.pl
ORCID: 0000-0002-6917-5437
4E-mail: adabro3@sgh.waw.pl
ORCID: 0000-0002-6917-5437

DOI: 10.2478/minib-2024-0014

MINIB, 2024, Vol. 53, Issue 3
DOI: 10.2478/minib-2024-0014
Str. 25-42
Opublikowano 12 września 2024


Abstrakt:

W artykule przedstawiono determinanty zakupu produktów żywnościowych przez młodych konsumentów w wieku 18-25 lat. W procesie podejmowania decyzji o zakupie określonych produktów spożywczych konsumenci zwracają uwagę na różne czynniki ekonomiczne i pozaekonomiczne, w tym marketingowe. Młodzi nabywcy stanowią istotną grupę dla rozwoju gospodarki. Dostrzegając złożoność czynników determinujących wybory żywnościowe konsumentów, podjęto próbę sprawdzenia znaczenia i wpływu wybranych 17 czynników na zakup żywności przez młodych konsumentów. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie października i listopada 2020 roku metodą CAWI. Do przeprowadzenia badania wykorzystano Formularze Google dostępne w Internecie. Do analizy danych zastosowano analizę czynnikową i analizę skupień. Większość respondentów przyznała, że podczas zakupów żywności zwraca uwagę przede wszystkim na cenę oraz datę przydatności do spożycia/datę minimalnej trwałości.

Społeczna odpowiedzialność w misjach i wizjach instytutów badawczych

Urszula Szulc1, Justyna Bugaj2
1 WSB University, Zygmunta Cieplaka 1, 41-300 Dąbrowa Górnicza, Poland Educational Research Institute, Górczewska 8, 01-180 Warsaw, Poland
2 Krakow University of Economics, Rakowicka 27, 31-510 Krakow, Poland
1*E-mail: u.szulc@ibe.edu.pl
ORCID: 0009-0008-2555-8170
2E-mail: justynamariabugaj@gmail.com
ORCID: 0000-0002-0652-4134

DOI: 10.2478/minib-2024-0015

MINIB, 2024, Vol. 53, Issue 3
DOI: 10.2478/minib-2024-0015
Str. 43-61
Opublikowano 12 września 2024


Abstrakt:

The concept of scientific social responsibility is appealed to in the context of research institutes more often than the concept of corporate social responsibility. Although the objective of research institutes is largely to act on behalf of the economy, for social good, and to support social activities and innovations, little research has been done on their sense of social responsibility. The aim of this article is to identify elements of social responsibility in the mission and vision of Polish research institutes (including both formal mission and vision statements, as well as informal “declarations” to similar effect). First, a critical analysis of the literature on the subject (66) was carried out, which served as the basis for developing a critical analysis of social responsibility in research institutes. This was followed by a content analysis of 88 mission and vision statements of Polish research institutes. The results, presented using R and WordArt, indicate that the missions and vision statements of Polish research institutes rarely include elements of social responsibility, despite the fact that members of the institutes’ community make such declarations. This implies the need for further research: 1) from the perspective of the institutes’ employees, concerning the diagnosis of informal activities that can be qualified as socially responsible activity; 2) from the perspective of the directors of research institutes. The purpose of further research should be to prepare recommendations that can be used in the development and implementation of the institutes’ strategies.

    Słowa kluczowe:

    Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/havnor-child/page-kwartalnik.php on line 191

Zrównoważony rozwój korporacji: ewolucja teorii i praktyczne wdrożenie

Liudmyla Shulhina1, Qiao Dong2
1 Warsaw School of Economics, College of Management and Finance, Institute of Management, al. Niepodległości 162, 02-554 Warsaw, Poland
2 National Technical University of Ukraine, “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, prosp. Beresteiskyi, 37, Kyiv, 03056, Ukraine
1*E-mail: shulm@ukr.net
ORCID: 0000-0001-9554-6185
2E-mail: d.tsiao@kpi.ua
ORCID: 0009-0001-7686-4935

DOI: 10.2478/minib-2024-0016

MINIB, 2024, Vol. 53, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0016
Str. 62-79
Opublikowano 12 września 2024


Abstrakt:

W tym artykule zbadano praktyczne znaczenie i rosnącą trafność koncepcji zrównoważonego rozwoju (KZR). Aby poprzeć hipotezę, że zasady KZR muszą przejść od bycia w dużej mierze deklaratywnymi do bardziej praktycznej realizacji, zastosowano różne metody badań biurkowych. Metoda historyczna jest używana do prześledzenia powstawania i ewolucji KZR, podkreślając przejście od rozwoju pojedynczego do zróżnicowanego, od krótkoterminowej do długoterminowej zrównoważoności i od krajowej do globalnej współpracy. Metody logiczne i analityczne dodatkowo wyjaśniają rosnące globalne skupienie na kwestiach ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. W artykule zbadano również podejścia do klasyfikowania kluczowych aspektów nowoczesnego zrównoważonego rozwoju oraz zidentyfikowano najnowsze trendy w tej dziedzinie. Podkreśla się znaczenie integracji wymiaru ekonomicznego, środowiskowego i społecznego KZR z działalnością korporacyjną. Podano przykłady udanej implementacji zasad KTR w działalność korporacji. Wyniki jednak wskazują, że szersze i skuteczniejsze ramy są niezbędne do przeniesienia KZR z teorii do praktyki, umożliwiając korporacjom skuteczniejsze rozwiązywanie globalnych wyzwań.

    Słowa kluczowe:

    Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/havnor-child/page-kwartalnik.php on line 191

Postawy polskich konsumentów z pokolenia z wobec społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR)

Mirosław Pacut
Faculty of Management, Department of Marketing, University of Economics in Katowice,
1 Maja 50, 40-287 Katowice, Poland
E-mail: miroslaw.pacut@ue.katowice.pl
ORCID: 0000-0001-6494-5167

DOI: 10.2478/minib-2024-0017

MINIB, 2024, Vol. 53, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0017
Str. 80-97
Opublikowano 12 września 2024


Abstrakt:

Społeczna odpowiedzialność biznesu (corporate social responsibility – CSR) jest koncepcją zarządzania, stanowiącą odpowiedź na obserwowany wzrost uwrażliwienia społeczeństw na negatywne pozaekonomiczne efekty zewnętrzne prowadzenia działalności gospodarczej. Sukces rynkowy współczesnych przedsiębiorstw warunkowany jest już nie tylko innowacyjnością w zakresie kreowania i doboru instrumentów kształtowania pozycji rynkowej, ale także koniecznością zdefiniowania przez nie swojego miejsca w środowisku społecznym, którego część niewątpliwie stanowią. Celem artykułu jest próba identyfikacji sposobu postrzegania i postaw wobec podejmowanych przez przedsiębiorstwa działań CSR wśród konsumentów z pokolenia Z – którego postawy, preferencje i zachowania w niedalekiej przyszłości będą decydowały o obrazie rynków oraz możliwości osiągania na nich sukcesu przez przedsiębiorstwa. Wyniki przeprowadzonego przez autora badania wskazują na istotne znaczenie przykładane do odpowiedzialności społecznej biznesu przez młodych konsumentów, wyrażane zarówno w ogólnych postawach wobec podejmowanych przez przedsiębiorstwa działań w ramach CSR, jak i w gotowości do aktywnego ich wspierania, m.in. poprzez dokonywane wybory rynkowe.

Wirtualizacja zachowań konsumentów usług w Polsce – perspektywa postpandemiczna

Barbara Kucharska1, Mirosława Malinowska2
1,2 Faculty of Economics, Department of Market and Consumption, University of Economics in Katowice, 1 Maja 47, 40-287 Katowice, Poland
1E-mail: barbara.kucharska@ue.katowice.pl
ORCID: 0000-0003-0669-3330
2E-mail: miroslawa.malinowska@ue.katowice.pl
ORCID: 0000-0001-7467-2502
E-mail: miroslaw.pacut@ue.katowice.pl

DOI: 10.2478/minib-2024-0018

MINIB, 2024, Vol. 53, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0018
Str. 98-118
Opublikowano 12 września 2024


Abstrakt:

Wirtualizacja zachowań konsumentów, intensyfikowana przez pandemię COVID-19, znacząco wpłynęła na sektor usług w Polsce. Pandemia przyspieszyła adaptację wirtualnych rozwiązań w wielu branżach, w tym turystyce, gastronomii, kulturze, edukacji oraz opiece zdrowotnej. Artykuł rozpoczyna od przedstawienia integracji rozwiązań cyfrowych w różnych sektorach usługowych, analizując ich wpływ na zachowania konsumentów i sposób świadczenia usług. Opierając się na ankiecie internetowej przeprowadzonej w listopadzie 2022 roku na próbie 1100 respondentów, których profil społeczno-demograficzny odpowiada cechom Polaków korzystających z Internetu (panel Ariadna), artykuł bada percepcje konsumentów oraz efektywność transformacji cyfrowej w trakcie pandemii. Wyniki wskazują, że polscy konsumenci pozytywnie ocenili rozwiązania wirtualne, które ułatwiły dostęp do usług podczas okresu ograniczeń. Niemniej jednak, gotowość do kontynuacji wykorzystywania tych rozwiązań w rzeczywistości postpandemicznej jest selektywna, ze szczególnym preferowaniem rozwiązań w obszarach administracji, dostawy jedzenia oraz telemedycyny, podczas gdy zainteresowanie wirtualnymi usługami kulturalnymi pozostaje ograniczone. Badanie podkreśla znaczenie potrzeby i postępu technologicznego w kształtowaniu nowoczesnych interakcji konsumentów z sektorem usług, sugerując trwałe, ale selektywne, przyszłe wykorzystanie usług wirtualnych po pandemii.

Podziel się artykułem: