- eISSN 2353-8414
- Tel.: +48 22 846 00 11 wew. 249
- E-mail: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl
Związek między reorganizacją funkcjonowania szkół wyższych w Polsce w czasie pandemii COVID-19 a lojalnością studentów
Bogdan Sojkin1, Paweł Bartkowiak2, Szymon Michalak 3
1 Łukasiewicz Research Network – Institute of Aviation, al. Krakowska 110/114, 02-256 Warsaw, Poland
2,3 Poznań University of Economics and Business, Al. Niepodległości 10, 61-875 Poznań, Poland
1 E-mail: b.sojkin@gmail.com
ORCID: 0000-0001-5468-8638
2 E-mail: pawel.bartkowiak@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0001-9330-756X
3 E-mail: szymon.michalak@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0003-2874-7694
DOI: 10.2478/minib-2024-0022
Abstrakt:
Celem badania było określenie charakteru związku między reorganizacją szkół wyższych w Polsce, w tym jakością prowadzenia zajęć online w czasie pandemii COVID-19 a lojalnością studentów – z wykorzystaniem Net Promoter Score (NPS). W związku z nagłym przejściem na prowadzenie zajęć online szkoły wyższe stanęły przed wyzwaniami związanymi z zapewnieniem ciągłości edukacyjnej, z różnym poziomem sukcesu edukacyjnego w poszczególnych instytucjach. Badanie przeprowadzono na próbie 2832 polskich studentów. Wykorzystując metodę głównych składowych, wyszczególniono główne składowe elementów związanych z funkcjonowaniem, organizacją i prowadzeniem zajęć online, a także główne składowe związane z funkcjonowaniem uczelni w czasie pandemii COVID-19. W zakresie wsparcia administracyjnego i organizacyjnego, jak również techniczno-dydaktycznego w czasie pandemii COVID-19, uczelnie zostały ocenione relatywnie wysoko. Niecno gorsze zdanie badani mieli w przypadku atmosfery i praktycznej wartości zajęć online, a najgorsze wyniki uzyskała oferta rozwoju zawodowego i naukowego. W obszarze poziomu lojalności studentów wobec uczelni analizy NPS wskazują, że studenci pierwszych lat studiów pierwszego stopnia oraz studiów drugiego stopnia cechują się wyższym poziomem lojalności – wartości NPS były dodatnie, jednak ogólnie na relatywnie niskim poziomie. W grupie czynników wpływających na poziom lojalności najsilniejsze korelacje z lojalnością studentów zaobserwowano w przypadku efektywności administracyjnej i organizacyjnej uczelni oraz wsparcia techniczno-dydaktycznego w edukacji zdalnej. Przy czym wyższe wartości korelacji odnotowano dla kobiet i studentów niestacjonarnych.
MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0022
Str. 65-91
Opublikowano 16 grudnia 2024
Związek między reorganizacją funkcjonowania szkół wyższych w Polsce w czasie pandemii COVID-19 a lojalnością studentów
Bogdan Sojkin, Łukasiewicz Research Network – Institute of Aviation, Poland – Prof. Ph.D. in economic sciences, Former employee of the Poznań University of Economics, Poland, Former head of the Department of Product Marketing at the Faculty of Commodity Science of the Poznań University of Economics, Interests and research activities focus on the problems of: product management, market and marketing research, system marketing information and sports marketing.
Paweł Bartkowiak, Poznań University of Economics and Business, Poland — PhD in economic sciences, Assistant Professor at the Department of Strategic Management, Poznań University of Economics and Business. His main research interests include processes of value cocreation, determinants of consumers’ market behavior, project management and strategic decision-making at enterprises. He teaches courses in strategic management, project management and market and marketing research.
Szymon Michalak, Poznań University of Economics and Business, Poland — PhD in economic sciences, Assistant Professor in the Product Marketing Department of Poznań University of Economics and Business. His main research interests include consumer attitudes towards product innovation and consumer involvement in value co-creation. A team member on projects with EU funding, as well as projects for enterprises, local government units, and the Polish Ministry of Agriculture and Rural Development. He teaches such subjects as Innovation Management, Product Management, Marketing Research, and Enterprise Management.