- eISSN 2353-8414
- Tel.: +48 22 846 00 11 wew. 249
- E-mail: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl
Rola social mediów w kształtowaniu postaw chińskich konsumentów wobec żywności ekologicznej
Karolina Łopacińska
Wroclaw University of Economics and Business,
Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław, Poland
E-mail: karolina.lopacinska@ue.wroc.pl
ORCID: 0000-0003-0933-9863
DOI: 10.2478/minib-2024-0019
Abstrakt:
Niniejszy artykuł koncentruje się na rozpoznaniu roli mediów społecznościowych w kształtowaniu postaw chińskich konsumentów pokolenia Y i Z wobec żywnościowych produktów ekologicznych. Podjęte rozważania oparto na procedurze badawczej, obejmującej studia literaturowe oraz analizę wyników badania empirycznego o charakterze ilościowym, które zrealizowano w roku 2022, na populacji 1012 chińskich użytkowników najpopularniejszych w Chinach portali społecznościowych, w szczególności WeChat oraz Sina Weibo. Badano postrzeganie przez konsumentów informacji udostępnianych za pośrednictwem mediów społecznościowych, wiarygodności tych informacji oraz ich wpływu na poznawcze, emocjonalne i behawioralne elementy postaw konsumenckich. Analizowano ponadto czynniki motywujące oraz zniechęcające do zakupu żywności ekologicznej, a także podkreślono różnice pokoleniowe w korzystaniu z mediów społecznościowych jako źródła informacji. Wyniki badania wykazały znaczącą rolę mediów społecznościowych w promowaniu praktyk zrównoważonej konsumpcji w Chinach i podkreśliły ich potencjał jako istotnego narzędzia w dostosowywaniu zachowań konsumentów do celów zrównoważonego rozwoju kraju. Zaproponowano również kierunki przyszłych badań nad wpływem mediów społecznościowych na postawy konsumentów i ich decyzje zakupowe.
MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0019
Str. 1-24
Opublikowano 16 grudnia 2024
Rola social mediów w kształtowaniu postaw chińskich konsumentów wobec żywności ekologicznej
Karolina Łopacińska holds a PhD in economic sciences and is an assistant professor in the Department of International Economic Relations at Wrocław University of Economics and Business (WUEB). She specializes in the field of Asian business models and companies’ international expansion strategies, with a main focus on China, South Korea and Japan. Her scientific interests also include international marketing and behavioral aspects of Asian countries’ sustainable development strategies. Her academic work consists of more than 30 scientific articles and monographs (in both English and Polish) on the expansion strategies of Chinese companies, the development directions of agribusiness in China, Asian business models, cultural conditions of international business, and social media in integrated marketing communications, which have been published in international journals. She is the author of the monograph Mergers and Acquisitions Conducted by Chinese Companies in the European Market and a co-author of the book Global Challenges and Management of Agribusiness Sector. She has completed research internships at such universities as Université Sorbonne Nouvelle in France, Seikei University and Waseda University in Japan, as well as Wageningen University in the Netherlands. She is also the author of a VR game – the International Business Simulation Game – introduced into the teaching curriculum of the following fields of study: International Economic Relations and International Business at WUEB.