- eISSN 2353-8414
- Tel.: +48 22 846 00 11 wew. 249
- E-mail: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl
Internetowa komunikacja masowa w firmach marketingu wielopoziomowego działających w Polsce
Beata Nowotarska-Romaniak1, Sonia Szczepanik2
1,2 Katowice University of Economics, 1 Maja 50, 40-287 Katowice, Poland
1 E-mail: beata.nowotarska-romaniak@uekat.pl
ORCID: 0000-0003-3563-2596
2 E-mail: sonia.szczepanik@edu.uekat.pl
ORCID: 0000-0002-4275-3700
DOI: 10.2478/minib-2024-0020
Abstrakt:
Celem niniejszego artykułu jest nakreślenie obszarów internetowej komunikacji masowej (strony internetowe, media społecznościowe) wykorzystywanych przez firmy zajmujące się marketingiem wielopoziomowym (MLM) działających w Polsce, poprzez zastosowania takich metod badawczych jak przegląd literatury, analiza opisowa oraz statystyczna danych pierwotnych. Wyniki wskazują, że najpopularniejsze strony MLM w Polsce należą do zagranicznych przedsiębiorstw działających na rynku polskim od ponad 16 lat, które swoją obecnością w sieci przyciągają licznych użytkowników smartfonów. Średni czas wizyty na stronach www należących do omawianych przedsiębiorstw wyniósł około 4 minut. Uwagę internautów najdłużej zatrzymywały domeny należące o charakterze globalnym tj. wielojęzykowe strony www. Zdecydowana większość badanych stron MLM publikuje treści w języku polskim, których podstawowymi elementami są: informacje o produktach, szczegóły dotyczące firmy i dane kontaktowe, a także opcje dotyczące produktów i partnerstw oraz wymagane polityki prywatności. Obecność przedsiębiorstw MLM w mediach społecznościowych znacznie mniej wyraźna w porównaniu do popularności stron www. Na tle analizowanych platform społecznościowych najbardziej wyróżnia się Facebook, który jest najczęściej wykorzystywaną platformą, szczególnie przez dojrzalsze przedsiębiorstwa MLM. Jest to najpopularniejsze medium społecznościowe z perspektywy użytkowników. Polskojęzyczne profile są rzadkością na bardziej czasochłonnych platformach, takich jak YouTube, które wymagają znacznie większego wkładu twórcy w tworzenie i zaangażowanie odbiorców. Niniejsze badanie stanowi podstawę, która może wspierać pierwszą formalną klasyfikację przedsiębiorstw MLM w Polsce oraz informować polityki rządowe dotyczące regulacji MLM i identyfikacji kodów PKD. Pomimo ograniczeń badania, wyniki przyczyniają się do wstępnego zrozumienia strategii komunikacji online firm MLM w Polsce, torując drogę dla przyszłych badań jakościowych i ilościowych.
MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0020
Str. 25-48
Opublikowano 16 grudnia 2024
Internetowa komunikacja masowa w firmach marketingu wielopoziomowego działających w Polsce
Beata Nowotarska-Roamaniak – habilitated doctor, university professor in the Department of Marketing at the University of Economics in Katowice. She has authored and co-authored numerous books in the fields of healthcare, insurance, and marketing services, as well as more than two hundred scientific articles on consumer behavior, service marketing, and promotion, which have been published both domestically and internationally. That are frequently cited by both Polish and foreign authors. Beata Nowotarska-Romaniak is involved in adapting marketing in insurance and healthcare services. She also conducts research on consumer behavior in the insurance and healthcare service markets, delivers lectures and training sessions, among others, for managers and employees of healthcare facilities, banks, and insurance companies. She she collaborated on the project „Managerial Support for Healthcare Facility Management Staff” co-financed by the European Union under the European Social Fund. Students, postgraduate students, and doctoral students alike hold Beata Nowotarska-Romaniak in high regard as an educator. She lectures a variety of subjects and creates his own programs. She teaches seminars at the undergraduate, master’s, and doctoral levels. She serves as a reviewer for an extensive array of articles and monographs.
Sonia Szczepanik – Graduated from Finance and Accounting (BA) as well as Management (MA) at the University of Economics in Katowice. Currently enrolled in a PhD program in Management and quality sciences at the Doctoral School of the University of Economics in Katowice. Author and co-author of scientific articles in the field of crisis management, insurance services, dietary supplements market, direct sales and multi-level marketing, published in Polish and English.