Rola social mediów w kształtowaniu postaw chińskich konsumentów wobec żywności ekologicznej

Karolina Łopacińska
Wroclaw University of Economics and Business,
Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław, Poland
E-mail: karolina.lopacinska@ue.wroc.pl
ORCID: 0000-0003-0933-9863

DOI: 10.2478/minib-2024-0019

MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0019
Str. 1-24
Opublikowano 16 grudnia 2024


Abstrakt:

Niniejszy artykuł koncentruje się na rozpoznaniu roli mediów społecznościowych w kształtowaniu postaw chińskich konsumentów pokolenia Y i Z wobec żywnościowych produktów ekologicznych. Podjęte rozważania oparto na procedurze badawczej, obejmującej studia literaturowe oraz analizę wyników badania empirycznego o charakterze ilościowym, które zrealizowano w roku 2022, na populacji 1012 chińskich użytkowników najpopularniejszych w Chinach portali społecznościowych, w szczególności WeChat oraz Sina Weibo. Badano postrzeganie przez konsumentów informacji udostępnianych za pośrednictwem mediów społecznościowych, wiarygodności tych informacji oraz ich wpływu na poznawcze, emocjonalne i behawioralne elementy postaw konsumenckich. Analizowano ponadto czynniki motywujące oraz zniechęcające do zakupu żywności ekologicznej, a także podkreślono różnice pokoleniowe w korzystaniu z mediów społecznościowych jako źródła informacji. Wyniki badania wykazały znaczącą rolę mediów społecznościowych w promowaniu praktyk zrównoważonej konsumpcji w Chinach i podkreśliły ich potencjał jako istotnego narzędzia w dostosowywaniu zachowań konsumentów do celów zrównoważonego rozwoju kraju. Zaproponowano również kierunki przyszłych badań nad wpływem mediów społecznościowych na postawy konsumentów i ich decyzje zakupowe.

Internetowa komunikacja masowa w firmach marketingu wielopoziomowego działających w Polsce

Beata Nowotarska-Romaniak1, Sonia Szczepanik2
1,2 Katowice University of Economics, 1 Maja 50, 40-287 Katowice, Poland
1 E-mail: beata.nowotarska-romaniak@uekat.pl
ORCID: 0000-0003-3563-2596

2 E-mail: sonia.szczepanik@edu.uekat.pl
ORCID: 0000-0002-4275-3700

DOI: 10.2478/minib-2024-0020

MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0020
Str. 25-48
Opublikowano 16 grudnia 2024


Abstrakt:

Celem niniejszego artykułu jest nakreślenie obszarów internetowej komunikacji masowej (strony internetowe, media społecznościowe) wykorzystywanych przez firmy zajmujące się marketingiem wielopoziomowym (MLM) działających w Polsce, poprzez zastosowania takich metod badawczych jak przegląd literatury, analiza opisowa oraz statystyczna danych pierwotnych. Wyniki wskazują, że najpopularniejsze strony MLM w Polsce należą do zagranicznych przedsiębiorstw działających na rynku polskim od ponad 16 lat, które swoją obecnością w sieci przyciągają licznych użytkowników smartfonów. Średni czas wizyty na stronach www należących do omawianych przedsiębiorstw wyniósł około 4 minut. Uwagę internautów najdłużej zatrzymywały domeny należące o charakterze globalnym tj. wielojęzykowe strony www. Zdecydowana większość badanych stron MLM publikuje treści w języku polskim, których podstawowymi elementami są: informacje o produktach, szczegóły dotyczące firmy i dane kontaktowe, a także opcje dotyczące produktów i partnerstw oraz wymagane polityki prywatności. Obecność przedsiębiorstw MLM w mediach społecznościowych znacznie mniej wyraźna w porównaniu do popularności stron www. Na tle analizowanych platform społecznościowych najbardziej wyróżnia się Facebook, który jest najczęściej wykorzystywaną platformą, szczególnie przez dojrzalsze przedsiębiorstwa MLM. Jest to najpopularniejsze medium społecznościowe z perspektywy użytkowników. Polskojęzyczne profile są rzadkością na bardziej czasochłonnych platformach, takich jak YouTube, które wymagają znacznie większego wkładu twórcy w tworzenie i zaangażowanie odbiorców. Niniejsze badanie stanowi podstawę, która może wspierać pierwszą formalną klasyfikację przedsiębiorstw MLM w Polsce oraz informować polityki rządowe dotyczące regulacji MLM i identyfikacji kodów PKD. Pomimo ograniczeń badania, wyniki przyczyniają się do wstępnego zrozumienia strategii komunikacji online firm MLM w Polsce, torując drogę dla przyszłych badań jakościowych i ilościowych.

Wykorzystanie wideo marketingu w strategii komunikacji uczelni biznesowej

Mirosława Pluta-Olearnik1, Alisa Hasiak2
1 Department of Marketing, Wroclaw University of Economics and Business,
Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław, Poland
2
Faculty of Management, Wroclaw University of Economics and Business,
Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław, Poland

1 E-mail: miroslawa.pluta-olearnik@ue.wroc.pl
ORCID: 0000-0002-5719-4710

2 E-mail: alisa.hasiak@umw.edu.pl
ORCID: 0009-0002-1037-8720

DOI: 10.2478/minib-2024-0021

MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0021
Str. 49-64
Opublikowano 16 grudnia 2024


Abstrakt:

Niniejsze badanie analizuje rolę wideo marketingu w strategiach komunikacyjnych polskich uczelni biznesowych, które funkcjonują na konkurencyjnym rynku szkolnictwa wyższego. Badanie obejmuje praktyki pięciu wiodących polskich szkół biznesu, porównując je z London Business School (LBS), jedną z czołowych europejskich instytucji edukacyjnych. Wykorzystano metody jakościowe, takie jak przegląd literatury, studia przypadków oraz analiza porównawcza, aby zidentyfikować kluczowe elementy skutecznego wideo marketingu, takie jak prezentacje kampusów, wywiady, nagrania wydarzeń oraz treści promocyjne. Sformułowane wnioski mogą posłużyć uczelniom do doskonalenia strategii marketingowych. Artykuł zawiera również propozycje działań, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności komunikacji marketingowej w instytucjach edukacyjnych.

Związek między reorganizacją funkcjonowania szkół wyższych w Polsce w czasie pandemii COVID-19 a lojalnością studentów

Bogdan Sojkin1, Paweł Bartkowiak2, Szymon Michalak 3
1 Łukasiewicz Research Network – Institute of Aviation, al. Krakowska 110/114, 02-256 Warsaw, Poland
2,3
Poznań University of Economics and Business, Al. Niepodległości 10, 61-875 Poznań, Poland

1 E-mail: b.sojkin@gmail.com
ORCID: 0000-0001-5468-8638

2 E-mail: pawel.bartkowiak@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0001-9330-756X

3 E-mail: szymon.michalak@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0003-2874-7694

DOI: 10.2478/minib-2024-0022

MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0022
Str. 65-91
Opublikowano 16 grudnia 2024


Abstrakt:

Celem badania było określenie charakteru związku między reorganizacją szkół wyższych w Polsce, w tym jakością prowadzenia zajęć online w czasie pandemii COVID-19 a lojalnością studentów – z wykorzystaniem Net Promoter Score (NPS). W związku z nagłym przejściem na prowadzenie zajęć online szkoły wyższe stanęły przed wyzwaniami związanymi z zapewnieniem ciągłości edukacyjnej, z różnym poziomem sukcesu edukacyjnego w poszczególnych instytucjach. Badanie przeprowadzono na próbie 2832 polskich studentów. Wykorzystując metodę głównych składowych, wyszczególniono główne składowe elementów związanych z funkcjonowaniem, organizacją i prowadzeniem zajęć online, a także główne składowe związane z funkcjonowaniem uczelni w czasie pandemii COVID-19. W zakresie wsparcia administracyjnego i organizacyjnego, jak również techniczno-dydaktycznego w czasie pandemii COVID-19, uczelnie zostały ocenione relatywnie wysoko. Niecno gorsze zdanie badani mieli w przypadku atmosfery i praktycznej wartości zajęć online, a najgorsze wyniki uzyskała oferta rozwoju zawodowego i naukowego. W obszarze poziomu lojalności studentów wobec uczelni analizy NPS wskazują, że studenci pierwszych lat studiów pierwszego stopnia oraz studiów drugiego stopnia cechują się wyższym poziomem lojalności – wartości NPS były dodatnie, jednak ogólnie na relatywnie niskim poziomie. W grupie czynników wpływających na poziom lojalności najsilniejsze korelacje z lojalnością studentów zaobserwowano w przypadku efektywności administracyjnej i organizacyjnej uczelni oraz wsparcia techniczno-dydaktycznego w edukacji zdalnej. Przy czym wyższe wartości korelacji odnotowano dla kobiet i studentów niestacjonarnych.

Satysfakcja konsumentów korzystających z innowacyjnych usług medycyny estetycznej w Polsce

Magdalena Ankiel1, Anna Kuczyńska2
1 Poznań University of Economics and Business, Al. Niepodległości 10, 61-875 Poznań, Poland

1 E-mail: magdalena.ankiel@ue.poznan.pl
ORCID: 0000-0003-2594-1600

2 E-mail: anna.kuczynska23@gmail.com
ORCID: 0000-0002-8932-0021

DOI: 10.2478/minib-2024-0023

MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0023
Str. 91-109
Opublikowano 16 grudnia 2024


Abstrakt:

Medycyna estetyczna to szybko rozwijająca się dziedzina, integrująca wiedzę z różnych specjalizacji medycznych w celu poprawy wyglądu fizycznego, podniesienia samooceny i poprawy jakości życia. Wyniki badania zaprezentowane w artykule dotyczą satysfakcji pacjentów z innowacyjnych usług medycyny estetycznej w Polsce, koncentrując się na czynnikach wpływających na wybór i skuteczność zabiegów. Wykorzystując dane od 745 pacjentów z dużych klinik w Polsce oraz przeprowadzając wywiady pogłębione z 20 lekarzami, badanie ocenia popularne procedury, wyniki po zabiegach oraz lojalność konsumentów przy użyciu techniki Net Promoter Score (NPS). Wyniki wskazują na wysoki poziom satysfakcji pacjentów, a zabiegi z toksyną botulinową typu A i wypełniacze na bazie kwasu hialuronowego są najczęściej wybieranymi zabiegami. Pacjenci podkreślali takie czynniki jak profesjonalizm, innowacje technologiczne i środowisko kliniczne jako kluczowe dla pozytywnych doświadczeń. Wyniki podkreślają znaczenie dostosowania oferty usług do oczekiwań konsumentów oraz wykorzystania zaawansowanych technologii do wzrostu zainteresowania konsumentów medycyną estetyczną. Przyszłe badania mają na celu rozszerzenie analizy na rynki międzynarodowe, dalej badając czynniki determinujące satysfakcję w różnych kontekstach kulturowych i ekonomicznych.

Czynniki determinujące działania promocyjne i wizerunkowe szkół zawodowych

Urszula Widelska
University of Lomza, 14 Akademicka Street, 18-400 Lomza, Poland
E-mail: uwidelska@al.edu.pl
ORCID: 0000-0002-4273-936X

DOI: 10.2478/minib-2024-0024

MINIB, 2024, Vol. 54, Issue 4
DOI: 10.2478/minib-2024-0024
Str. 110-132
Opublikowano 16 grudnia 2024


Abstrakt:

Badanie dotyczy czynników wpływających na działania promocyjne i budowanie wizerunku szkół zawodowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem województwa podlaskiego. Wykorzystując analizę strukturalną oraz metodologię MICMAC, zidentyfikowano kluczowe zmienne kształtujące promocję szkolnictwa zawodowego, w tym czynniki zewnętrzne, takie jak konkurencja na rynku edukacyjnym, postawy pokoleniowe młodzieży i rozwój gospodarczy regionu, a także czynniki wewnętrzne, takie jak inicjatywność szkół, świadomość potrzeb promocyjnych i relacje z pracodawcami. Analiza opierała się na ocenach interesariuszy przeprowadzonych przy użyciu ustrukturyzowanej metodologii, co pozwoliło uwzględnić perspektywy specjalistów i praktyków związanych ze szkolnictwem zawodowym. Wyniki badań wskazują na istotne współzależności między czynnikami, podkreślając kluczową rolę relacji z pracodawcami oraz elastycznego wykorzystania mediów społecznościowych jako narzędzia komunikacji. Wnioski sugerują, że skuteczna promocja szkolnictwa zawodowego wymaga strategicznego podejścia, które integruje wewnętrzne mocne strony z zewnętrzną współpracą, aby zaspokoić potrzeby interesariuszy, poprawić społeczną percepcję i zwiększyć konkurencyjność. Na podstawie wniosków rekomenduje się działanie na rzecz rozwoju kapitału relacyjnego, większe zaangażowanie pracodawców w kształtowanie misji szkół oraz dostosowanie strategii promocyjnych do zmieniających się potrzeb rynku pracy i dynamicznego postępu technologicznego.

Podziel się artykułem: