- eISSN 2353-8414
- Phone.: +48 22 846 00 11 ext. 249
- E-mail: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl
Marketing orientation of scientific-research units as support for the process of commercialization of R&D results
dr Marzena Walasik
Abstract:
The market of R&D services formed as a result of social-economic transformation puts scientific-research units in the situation of companies from the service sector and consistently forces these entities to assume a marketing approach. New solutions and possibilities of using the achievements of marketing for the R&D sphere are sought after. One of such elements which have an impact on the growth of efficiency of the commercialization of the results of scientific-research works is the introduction of marketing orientation. The application of this orientation in scientific-research units contributes to building relations between science and business, leading to the transfer of knowledge to the economy. Appropriate implementation of marketing orientation for a scientific-research unit means on the one hand support for dissemination of information about its research-implementation and application works and on the other hand making potential entrepreneurs realize the profits they can get from the implementation of particular effects of R&D works.
The goal of the article was highlighting the methods of implementation of marketing orientation in a scientific-research unit thanks to the application of defined hybrid and dedicated models, depending on the model of the instrument set within the concept of marketing-mix 4P. Their application contributes to the growth of chances for successful commercialization of the results of R&D works.
DOI: 10.14611/MINIB.30.12.2018.05
Kontakt: marzena.walasik(at)itee.radom.pl
MINIB, 2018, Vol. 30, Issue 4
Marketing orientation of scientific-research units as support for the process of commercialization of R&D results
dr Marzena Walasik, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu, Polska – pracownik Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego w Radomiu, gdzie pełni funkcję Pełnomocnika Dyrektora ds. Komercjalizacji. Absolwentka studiów podyplomowych m.in. z audytu, rachunkowości, pedagogiki, posiada dyplom MBA, jest wieloletnim wykładowcą akademickim. Zajmuje się systemową organizacją działań promocyjnych i marketingowych oraz operacyjną organizacją platformy technologicznej. Zainteresowania badawcze autorki skupiają się wokół zagadnień związanych z transferem wiedzy, wyceną rozwiązań innowacyjnych oraz komercjalizacją wyników badań naukowych.