- eISSN 2353-8414
- Phone.: +48 22 846 00 11 ext. 249
- E-mail: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl
Mobile marketing in the process of building value for generation Y on the tourist market
dr Zbigniew Spyra, dr Olgierd Witczak
Abstract:
In 2017 the youngest consumers qualifying for the Y/millennials generation in Poland (people born between 1984 and 1997) will be 20 years old. InPoland it is a group of about 9 million people who are in the stage of life cycle characterized by high dynamics of growth of product and service consumption. Information and communication technologies (ICT) play a key role in the life of Y-generation. They influence the decision-making process and formation of the purchasing process on the market. An area using ICT technologies is the continuously growing set of instruments of mobile marketing, in particular in the area of communication with clients (among others, mobile applications, mobile vouchers, SMS/MMS, newsletter).
In the article, on the basis of the results of conducted direct surveys, the issues concerning the conditions for the use of ICT technologies by the representatives of Y generation are described.The article presents chosen tools of mobile marketing used by companies in the process of building the value of products/services on the tourist market for a specific target group (Y generation) characterized by needs and expectations different from the segments of the market served by tourist companies thus far.
DOI: 10.14611/minib.27.03.2018.04
Kontakt: zbigniew.spyra(at)ue.katowice.pl, olgierd.witczak(at)ue.katowice.pl
MINIB, 2018, Vol. 27, Issue 1
Mobile marketing in the process of building value for generation Y on the tourist market
dr Zbigniew Spyra, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Polska – doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, pracownik Katedry Badań Rynkowych i Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Kierownik studiów podyplomowych „Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej”, opiekun Naukowego Koła Marketingu Meritum, organizator Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Doktoranckiej „Nowe media i technologie komunikacji marketingowej”. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki komunikacji marketingowej, badań marketingowych oraz relacji w łańcuchach dostaw zarządzanych przez przedsiębiorstwa handlu detalicznego. Koordynator ze strony UE w Katowicach projektów badawczych dla praktyki gospodarczej z zakresu programów standaryzacji obsługi klienta oraz kreowania marki. Autor m.in. książki „Kanały dystrybucji. Kształtowanie relacji” (Wydawnictwo CeDeWu) oraz współredaktor książki „Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej” (Wydawnictwo CeDeWu).
dr Olgierd Witczak, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Polska – naukowiec Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Adiunkt w Katedrze Zarządzania Relacjami Organizacji. Specjalista z dziedziny mediów i komunikacji marketingowej. Wykonawca projektów dla praktyki gospodarczej z zakresu badań rynkowych i marketingowych, kreowania marki i programów standaryzacji obsługi klienta. Szkoleniowiec i trener zespołów sprzedażowych.