Skuteczność osiągania efektów kształcenia w ocenie studentów wybranego kierunku studiów

- dr Anna Goliszek

Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu efekty kształcenia wyznaczone w formule Krajowych Ram Kwalifikacyjnych są osiągane przez studentów? Problem zobrazowany został na podstawie badań własnych przeprowadzonych na jednej z lubelskich uczelni wyższych, na kierunku Ekonomia. Skuteczność realizacji efektów badana była na podstawie subiektywnych opinii studentów dotyczących zakresu ich przyswojenia. Badania miały charakter pilotażowy. Stanowią one część systematycznych badań, które są planowane w ramach projektu badawczego Ocena kierunku studiów Ekonomia przez studentów, którego celem poznawczym jest zapoznanie się z opiniami studentów na temat jakości i skuteczności kształcenia, zaś celem praktyczno-wdrożeniowym, opracowanie wskazań do poprawy jakości kształcenia. Metodą zbierania informacji była metoda sondażowa, w ramach której zastosowano kwestionariusz ankiety.Subiektywna ocena poziomu realizacji efektów kształcenia przez studentów jest pozytywna. Trudno jednak określić, na tym etapie badań, czy jest realistyczna. Studenci wskazują, że skuteczność osiągania praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych zależy w dużej mierze od stosowanych metod badawczych, tj. metod aktywizujących i projektowych.

dr Anna Goliszek (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Polska) – socjolog, wykładowca Katedry Zarządzania Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Absolwent Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Stopień doktora uzyskany na Wydziale Socjologii i Filozofii Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej w Lublinie. Zainteresowania naukowe: socjologia organizacji i zarządzania, a szczególnie problematyka kultury organizacyjnej, komunikacja w biznesie, inwentyka, psychologia społeczna.

DOI: 10.14611/minib.12.02.2014.02

Kontakt: anna.goliszek(at)up.lublin.pl

MINIB, 2014, Vol. 12, Issue 2

Resize of Open_Access_logo_PLoS_white  Publikacja w otwartym dostępie (Open Access).

 

Czytaj on-line →
Downloads: 196
Pobrano: 196