Koncepcja zarządzania relacjami ze studentami przez szkoły wyższe

W artykule zaprezentowana została nowa koncepcja działań marketingowych w szkolnictwie wyższym, jaką jest zarządzanie relacjami. Przedstawiono uzasadnienie zastosowania proponowanej koncepcji, wynikające ze specyficznych cech usługi edukacyjnej. Zdefiniowano zarówno pojęcie relacji, jak i zarządzania nimi w szkolnictwie wyższym. Wskazane zostały najważniejsze relacje, które szkoła wyższa powinna budować w swoim otoczeniu, ze szczególnym uwzględnieniem studentów jako najważniejszych klientów uczelni. W dalszej części przybliżono pojęcie lojalności, będącej celem budowania długotrwałych relacji ze studentami, która w szkolnictwie wymaga odmiennego podejścia, niż w innych organizacjach. Następnie zaproponowano i omówiono model zarządzania relacjami ze studentami, zawierający trzy podstawowe fazy procesu świadczenia usługi edukacyjnej: przedsprzedażową, sprzedażową i … Czytaj więcej »

A concept of student relationship management in higher education

The paper will present a novel marketing concept for relationship management in higher education and a justification of its application based on the specific character of educational services. The definitions of relationship and relationship management in higher education will be given. The paper will highlight the key relationships that should be built by an educational institution with special emphasis placed on students as a school’s most important clients. The paper will proceed to elaborate on the concept of loyalty as the aim of building sustainable relationships with students and its specificity due to the special nature of the educational environment. … Czytaj więcej »